Догляд за вашою рибальською котушкою: зберігання, ремонт, обслуговування та плановий ТО

13-12-2021

Догляд за вашою рибальською котушкою: зберігання, ремонт, обслуговування та плановий ТО

Враховуючи весь асортимент рибальського приладдя, саме котушка відноситься до списку найбільш складних пристроїв у технічному плані, які потребують особливого догляду. Незважаючи на те, що найскладнішими котушками вважалися «Невські» моделі, на сьогоднішній день деякі безінерційні сучасні пристрої на кілька позицій вищі за своїм рівнем конструктивних складнощів.

Однак правильного зберігання, обслуговування і технічного огляду (ТО) потребують абсолютно всі котушку, незалежно від особливостей їх конструкції або початкової вартості. Навіть преміальна модель може стати непридатною за відсутності спеціального догляду та якісного обслуговування.

Особливості обслуговування котушок відразу після покупки

У процесі здійснення правильної покупки слід звертати особливу увагу на конкретне призначення тієї чи іншої моделі. Пам'ятайте, що при використанні одного виду котушки в умовах, що не підходять для неї, ви тим самим прискорюєте її вихід з ладу.

Наприклад, на практиці неодноразово було доведено, що тягові котушки набагато швидше ламаються, якщо задіяти їх в умовах джигового, твічінгового «полювання», а спінінгові моделі ламаються в процесі скоєння закидів важких годівниць з підгодівельною сумішшю. Це пояснюється великими навантаженнями, які отримує не підготовлена ​​та не призначена для цього модель. Також не варто використовувати котушку для прісноводних водойм у солоній воді і навпаки.

Визначившись із необхідними умовами роботи, можна приступати до покупки. Але й це ще не все: одразу ж після покупки котушку чекає технічне обслуговування, яке допоможе її підготувати до майбутньої експлуатації.

Рекомендується виконати такі важливі маніпуляції:

1. Всі візуально помітні гвинти в конструкції потрібно акуратно підтягнути до упору - не перестарайтеся. Однак у преміальних пристроях подібні маніпуляції виконати не вийде через те, що виробники ретельно запечатують силером всі гвинтові з'єднання.

2. На головній парі, обгінній муфті потрібно акуратно розігнати мастило. Потрібно прокрутити ручку «туди-сюди» певний час.

3. Роботу ролика лісоукладач можна легко перевірити за допомогою звичайної канцелярської гумки. Якщо ролик виконує вільне обертання, тоді рекомендується трохи відпустити гвинт і в зазор додати пару крапель мастила (краще використовувати силіконову). Розігнати мастило по всій деталі вдасться за допомогою обертання ролика. Після завершення всіх робіт потрібно буде заново затягнути гвинт.

Такі прості маніпуляції з новою котушкою допоможуть рибалці підготувати її до майбутніх навантажень. Адже невідомо, скільки часу вона лежала на складі чи полицях магазину.

Як правильно зберігати та транспортувати котушки?

Кожен досвідчений рибалок чудово знає правило, що транспортувати і зберігати риболовецькі котушки найкраще окремо вудилищ та іншого приладдя. Адже найменший удар чи здавлювання може призвести до псування конструкції. З цієї причини в арсеналі кожного професіонала є спеціальні чохли або кофри для котушок.

Крім того, установка котушки, безпосередньо, перед використанням усієї снасті (по приїзду на водойму) має перевагу і для котушкодержателя, який не закисає від вологи, в ньому не накопичується бруд.

Усі слабкі місця в котушках можна розділити на дві основні групи, згідно з вразливістю:

1. Ніжка та обід шпулі.

2. Скоба лісовкладальника, крила ротора та рукоять.

Внаслідок порушених умов транспортування саме ці деталі одними з перших виходять з ладу.

Якщо ви плануєте перевозити котушку на великі відстані разом з іншим приладдям, інструментами, необхідно використовувати чохол. Якщо котушка буде перевозитися в міцній риболовецькій ящику, її потрібно попередньо укласти в м'який чохол, виконаний з неопрену.

Обов'язковий догляд за котушкою після рибальського «полювання»

Ще до початку розбирання рибальської снасті, перше, що рекомендується зробити - це послабити фрикційне гальмо до можливого мінімуму. Така корисна звичка рибалки допоможе продовжити термін служби набору шайб фетрових. Якщо фрикціон залишається затягнутим, відбувається небажаний процес осадження шайб, тому мастило починає поступово виходити, «видавлюватися». Як результат: фрикційне гальмо автоматично спускатиме волосінь при найменших навантаженнях на пристрій.

Як тільки рибалок повернувся додому після риболовлі, слід виконати такі маніпуляції:

1. Дістати котушку з чохла, за допомогою спеціальної щіточки очистити її від пилу та бруду та висушити від можливої ​​вологи.

2. За наявності бруду, що налип, рекомендується додати в теплу воду миючого засобу. Змочуючи щітку в мильній воді, акуратно обробляємо всі деталі, не допускаючи попадання води усередину пристрою.

3. Якщо рибалок "полював" на рибу в морській солоній воді, тоді обов'язково дістаємо шпулю з ліскою і промиваємо їх у теплій воді, а потім - потрібно замочити на 15-20 хвилин. В іншому випадку сіль негативно позначається на якості волосіні та ролика в цілому.

Таким чином, вдасться підготувати котушку для подальшого зберігання на невизначену кількість часу.

Як проводиться планове ТО: особливості та специфіка

Планове ТО обов'язково має проводитися 1-2 рази на сезон. Однак для кожного рибалки поняття сезон може бути різним. Але при активній риболовлі та частих виходах на водойму, ТО слід робити не рідше ніж один раз на 3-4 місяці.

Повноцінне ТО виглядає так:

1. У першу чергу потрібно розібрати котушку - потрібно зняти шпулю, від'єднати рукоятку, зі штока зняти набір шайб, підшипник і тріскачку.

Наступним кроком є ​​зняття ротора, потрібно відвернути гайку штока разом з болтом.

3. Далі рибалок може приступати до розбирання корпусної частини, знімаючи накладки у разі їх наявності.

4. Використовуючи ватну паличку, попередньо змочену в спирті, рекомендується позбутися залишків старого мастила.

5. Головну пару потрібно обробити новим мастилом, але варто віддавати перевагу густій ​​консистенції.

6. Всі підшипники та муфту теж обробляють новим мастилом, але рідкої консистенції.

7. Злегка послабте гвинт ролика лісоукладача, не розкручуючи його повністю. Під втулку або під підшипник капніть кілька крапель рідкого мастила, розганяючи її за допомогою обертання ролика. Без особливих зусиль затягніть гвинт до кінця.

8. Відбувається складання котушки у зворотному порядку, акуратно затягніть усі болти.

9. Щоб розігнати все мастило всередині конструкції, потрібно кілька разів провернути рукоятку в різні боки.

Якщо було помічено затвердіння старого мастила на окремо взятих деталях пристроях, не обійтися без обов'язкової процедури промивання підшипників.

У магазинах запропоновано величезну різноманітність видів мастил і масел, призначених для капітального ремонту або для профілактичного обслуговування котушок.

Список дій, які не рекомендується робити з рибальськими котушками

У процесі експлуатації будь-якого виду котушок рекомендується пам'ятати наступне:

• Не залишайте котушку під прямим сонячним промінням на тривалий час: мастило від температури почне «плавитися» і стіче з головної пари, що прискорить її природне зношування.

• Не варто залишати котушку на вулиці за дуже низької температури: під час сильного морозу мастило швидко загусне, що може вибити обгінну муфту.

• Намагайтеся не кидати котушку на пісок. Якщо ж падіння все-таки сталося, тоді слід якнайшвидше очистити поверхню від піщинок, використовуючи щітку.

• Як тільки рибалок у процесі використання котушки відчув особливий опір, сторонні шуми, вібрації, потрібно відразу зупинити використання пристрою.

• Під час зачепу, виведення трофейних екземплярів усі навантаження слід переносити на бланк, а не на механізм котушки. В іншому випадку трапляються деформації штока, відзначають порушення балансу ротора або поломку ніжки. При силовому виведенні рекомендується віддавати перевагу мультиплікаторним пристроям.

• Якщо ви випадково впустили котушку у воду – у прісну чи солону, її відразу потрібно відправляти на ТО. Потрібно ретельно промити всі підшипники та скористатися новим мастилом.

Крім того, не варто переставляти рукоятку котушки на інший бік - краще працювати з пристроєм у тому вигляді, в якому його підготував до експлуатації виробник. Інакше відзначають значне скорочення робочого ресурсу на 30-40%.

Найякісніше ТО ваших улюблениць зможе якісно зробити головний майстер України Сергій Куцай 0966303350 та 0686067057